• יו"ר: ד"ר סער לחמי
  • סגנית יו"ר: ד"ר יעל סהר קוסטיס
  • מזכירת האיגוד: ד"ר דריה לוי ברק
  • רכז מדעי: ד"ר מורמן רוטר
  • גזבר: ד"ר גל לוי
  • חברי ועד: ד"ר מונל רורליך, ד"ר יאיר ברק
חדשות

משרד הבריאות מזהיר: אישור כרייה בשדה בריר יגביר תחלואה ותמותה באזור ערד

המשרד פירסם הודעה בעניין, המזהירה מפני "סיכון בריאותי של ממש", לקראת דיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנוגע לאישור תוכנית הכרייה של פוספסטים באזור שדה בריר; חברת כי"ל מזהירה בתגובה: "ההחלטה תשפיע באופן ישיר על עתיד הנגב"

מבט לים המלח מכיוון ערד (צילום: דוד גרינספן / "פלאש 90")

משרד הבריאות הודיע אמש (יום ב'), כי הדרג המקצועי במשרד וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, "מזהירים מפני הכרייה בשדה בריר בנגב ומתריעים בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כי אישור מהלך של כרייה יסכן את בריאות התושבים המתגוררים באזור ויגביר את שיעור התחלואה והתמותה".
ההודעה מתפרסמת לקראת ישיבה צפויה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה שנועדה להיום, בנוגע לפיתוח מכרה הפוספטים בשדה בריר, ליד ערד.

אנשי המקצוע במשרד הבריאות קובעים בהודעה, כי "ועדות התכנון והבניה ממשיכות לקדם תכניות לפיתוח תשתית בממדים עצומים ללא התחשבות נדרשת מתסקירי ההשפעה על הבריאות, ואף מדירים את נציגי משרד הבריאות מחלק מהדיוניים המקצועיים הנערכים בפורומים הרלוונטיים".

"תוספת התמותה הצפויה באזור חורגת מהעמדה המקלה ביותר בעולם המערבי בדבר סיכון תוספתי שיש בפרויקטים לאומיים שכאלו"

עוד נמסר בהודעת משרד הבריאות, כי שדה בריר מהווה דוגמה מובהקת למשמעות של אי-ביצוע תסקיר בדבר ההשפעה על הבריאות. "מדובר בסיכון בריאותי של ממש לאוכלוסייה באזור", קובע המשרד. הליכי התכנון של מכרות הפוספטים בארץ החלו לפני יותר מ-15 שנה, אך רק בשנים האחרונות התבקשה עמדת משרד הבריאות בנושא זה, וגם זאת רק בנוגע לשדה בריר.

משרד הבריאות הודיע, כי יש לאסור את כריית הפוספטים בנגב, זאת לאחר שקיבל חוות דעתם של מיטב המומחים בארץ, בתוך ומחוץ למשרד הבריאות, שרובם המכריע קבעו כי הסיכון הבריאותי לתושבים באזור איננו סביר וכי הוא מוחשי.

פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ציין אמש: "מומחה בינלאומי שאיננו תלוי בחן את הפרויקט וכתב בחוות דעתו כי על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, צפויה עליה בזיהום האוויר (חלקיקי) ביישובים הסמוכים למכרה. משמעותו: סיכון לעלייה בשיעורי התמותה והתחלואה בקרב התושבים".

מומחי משרד הבריאות הבהירו, כי זיהום אוויר חלקיקי גורם לתחלואה ולתמותה ממחלות ריאה, כולל החמרה של אסתמה בקרב ילדים, סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם וכן לסרטן הריאה. "תוספת התמותה הצפויה באזור חורגת מהעמדה המקלה ביותר בעולם המערבי בדבר סיכון תוספתי שיש בפרויקטים לאומיים שכאלו", הודגש בהודעת משרד הבריאות.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הזהיר את חברי המועצה הארצית, כי עליהם לגלות אחריות לבריאות הציבור ולא לאשר את תכנית הכרייה בשדה בריר.
"נציגי משרד הבריאות יתנגדו באופן נחרץ לתכנית כפי שהוגשה וזאת על מנת להגן על בריאות כלל התושבים באזור. מדינת ישראל לא יכולה להתעלם מהעמדות המקצועיות בנוגע לסכנות לבריאות הציבור", אמר סגן השר.

חברת כי"ל, העומדת מאחורי הפרויקט, התלוננה בתגובה, כי "משרד הבריאות שפירסם את חוות הדעת אתמול לא עשה כן באף אחד מאלפי הפרויקטים האחרים שנידונים במוסדות התכנון". לפי החברה, "משמעות העמדה של משרד הבריאות היא שאי אפשר לפתח ולאשר אף פרויקט תעשייתי, תחבורתי או תשתיתי בישראל. לכולם תהיה השפעה גדולה יותר משל שדה בריר.

"עמדת כי"ל היא שאין סיבה למנוע כרייה בשדה בריר. זו המסקנה שהגיעו אליה גם המשרד להגנת הסביבה. המומחה הבינלאומי פרופסור סאמט, שבדק את העניין מטעם משרד הבריאות, מומחה מיוחד מטעם משרד ראש הממשלה, מומחים ומשרדים נוספים – קבעו זאת. כרייה עתידית בשדה בריר תעמוד בחוק אוויר נקי ובכל המדדים והקריטריונים המקובלים האחרים. כי"ל מבהירה באופן ברור וחד משמעי שתנהג על פי הוראות החוק ולא תסכן את עובדיה ולא את תושבי האזור.

"מומחי המשרד להגנת הסביבה קבעו באופן חד משמעי כי, השפעת הכרייה על איכות האוויר בערד תהיה נמוכה מאד באופן אבסולוטי ואף נמוכה יותר ממכבסה עירונית, מאפיה, מפעל היי-טק, קו אוטובוסים חדש בערד, סלילת נתיב נוסף בכביש הכניסה לערד, או מפעילות תעשייתית, תחבורתית ותשתיתית אחרת.

"שדה בריר הוא עתודת הפוספט הריאלית היחידה בישראל והחלטה בנדון תשפיע באופן ישיר על עתיד הנגב, עתיד תעשיית הפוספט בארץ ועל תעסוקת 8,700 משפחות בנגב".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  שדה בריר,  פוספטים,  כי"ל,  זיהום אוויר,  מחלות ריאה ולב,  תחלואה,  תמותה
תגובות