• יו"ר: ד"ר סער לחמי
  • סגנית יו"ר: ד"ר יעל סהר קוסטיס
  • מזכירת האיגוד: ד"ר דריה לוי ברק
  • רכז מדעי: ד"ר מורמן רוטר
  • גזבר: ד"ר גל לוי
  • חברי ועד: ד"ר מונל רורליך, ד"ר יאיר ברק
חדשות

אבינועם רכס: "שביתת הרופאים אתית ומידתית"

פרופסור אבינועם רכס, יו"ר לשכת האתיקה של הר"י: "אילו קופות החולים היו מקצות עוד דקה אחת בלבד לביקור אצל חולה היה צריך להוסיף 250 תקנים לרופאי משפחה"

פרופסור אבינעם רכס (יח"צ)

פרופסור אבינעם רכס (יח"צ)

"שביתת הרופאים היא אתית ומידתית", כך אמר ביום שישי פרופסור אבינועם רכס, יו"ר לשכת האתיקה בהסתדרות הרפואית בישראל, בהופיעו בפני המועדון המסחרי והתעשייתי בתל-אביב. לדבריו, למרות שהחולים הם אלה שנפגעים עתה משביתת הרופאים – זוהי שביתה מידתית ואתית. "אם קופות החולים היו מקצות עוד דקה אחת בלבד לזמן ביקור אצל רופא - היו צריכים להוסיף כ-250 תקנים לרופאי המשפחה".

עיקר הרצאתו עסקה ביחסי רופא-חולה בעידן האינטרנט ובהשלכות האתיות שהביאו עימן הטכנולוגיות החדשות. פרופסור רכס אמר, כי בעבר כל הידע בנושאי בריאות ורפואה היה בידי הרופא ומעמדו היה מובטח ולא ניתן לערער עליו. ואילו כיום, משום שהמידע זמין כולו באינטרנט ואפילו אבחון רפואי מתנהל ברשת, השתנו יחסי הכוחות בין הרופא למטופל.

לפי רכס, כיום ניתן למצוא בחיפוש ב'גוגל' כ-2,380,000 אתרי רפואה. על-פי מחקר של מכון גיאוקרטוגרפיה 25% מהגולשים המתעדכנים ברשת על מידע רפואי, שינו את הטיפול הרפואי מזה שנקבע להם על ידי הרופא בעקבות מידע שקראו באינטרנט.

המטופל מגיע לרופא אחרי שגיבש לעצמו מסקנה ממה הוא סובל, לרוב אף לא יחשוף מידע זה מול הרופא - בין היתר במטרה "לבדוק" את הרופא.  גם על התנהגותם של הרופאים מעבירים המטופלים ביקורת  - באמצעות האינטרנט – בין שמדובר בדירוגי רופאים או בהמלצות. בנוסף, מנוהלים פורומים שבהם מתקיימים דיונים על מחלות שונות והחברים בהן מעבירים מידע והמלצות ללא תיווך מערכת הבריאות הפורמאלית. מצד אחד, כך פרופ' רכס, מאפשר הדבר מתן עזרה ולמידה מניסיון, אולם מצד שני זה עשוי לגרום להפצת טעויות ואף להוות סכנה ממשית עקב המלצה שגויה לתרופה או לטיפול.

פרופסור רכס אף ביקר בהרצאתו  את ההתנהלות סביב הרב פירר. לדבריו הרב נתפס כמומחה ויועץ רפואי, וצריך להיזהר בכך מכיוון שהוא איננו רופא. כל שביכולתו וניסיונו לעשות זה להמליץ ולא לקבוע חוות דעת רפואית.

למאמרו של פרופ' רכס "מהיפוקרטס לפייסבוק"

נושאים קשורים:  חדשות,  ethics,  רפואת משפחה,  שביתת הרופאים,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' אבינועם רכס
תגובות