• יו"ר: ד"ר סער לחמי
  • סגנית יו"ר: ד"ר יעל סהר קוסטיס
  • מזכירת האיגוד: ד"ר דריה לוי ברק
  • רכז מדעי: ד"ר מורמן רוטר
  • גזבר: ד"ר גל לוי
  • חברי ועד: ד"ר מונל רורליך, ד"ר יאיר ברק
חדשות

גם בבריטניה: 50% מרופאי המשפחה בסכנה של שחיקה

כמעט מחצית מרופאי המשפחה במחקר דיווחו על תחושה של שחיקה, הודו שעקב כך הם נעשו ציניים ומפגינים גישה שלילית כלפי המטופלים

סקר שנערך בבריטניה בקרב רופאי משפחה העלה כי 50% מהם נמצאים בסכנה של שחיקה עקב עבודתם. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של יותר מ- 500 רופאים במחוז אסקס. כמעט מחציתם דיווחו על עייפות רגשית וכמעט 40% הודו שהם חשים שעקב העבודה השוחקת הם מפגינים גישה שלילית, צינית ואפילו קשיחות כלפי הפאציינטים. נוכח הממצאים מזהירים עורכי הסקר שמספר גדול במיוחד של רופאי משפחה בבריטניה נמצאים בסכנת שחיקה .

עורכי הסקר, חוקרים מאוניברסיטת אקסטר, הציגו שאלונים לרופאים ולמטופלים. לעומת ממצאי הסקר בקרב הרופאים, כאשר נשאלו פאציינטים לגבי מיומנויות ויחס מצד רופאיהם, רובם השיבו כי לא זיהו גישה שלילית כלפיהם מצד הרופאים.

רופא רושם מרשם (אילוסטרציה)

רופא רושם מרשם (אילוסטרציה)

הדיווח על תוצאות הסקר מתפרסם בכתב העת British Medical Journal Open ומחברי הדו"ח כתבו בו: "יהיו הסיבות לכך אשר יהיו, קבוצה משמעותית של רופאים נמצאת בבעיה. במחקרים קודמים נמצא כי יש קשר בין רופאים שחוקים מעבודה לבין טעויות שהרופאים מבצעים לגבי מטופליהם".
"שחיקה צריכה להיחשב תמיד כנושא בריאותי ובטיחותי גם מנקודת המבט של המטופלים", הדגישו מחברי הדו"ח. "תחושה של הפגנת יחס קשוח ולא מסביר פנים כלפי הפאציינטים, כרוכה בירידה בדאגה לבריאותם, בפחות חמלה ואנושיות כפי שמצפים מהרופאים ובהתנהגות לא ראויה מצידם", ציינו מחברי הדו"ח.

העיתון "דיילי טלגרף" שדיווח על המחקר הדגיש כי הוא חשף בעייתיות הקשורה בביצועים הקליניים, כמו מיומנות רופאים בתקשורת בין-אישית ובהעמדת הפאציינט במרכז העשייה הרפואית. המחקר לא בחן שאלות כמו רישום תרופות או ניהול הטיפול במחלת הפאציינט. רוב הסיכויים שרופאים שגישתם למטופליהם התקשחה עם הזמן ונעשתה "לא אנושית" הם בדרך כלל גברים העובדים ברפואה פחות מ-20 שנה ובמרפאות קהילה גדולות, ולא במרפאה שבה מועסק רופא-יחיד המשרת את אוכלוסיית האזור, נאמר בדיווח.

למאמר ב"דיילי טלגרף"

נושאים קשורים:  חדשות,  רופא משפחה,  שחיקה
תגובות
Dr. zvi Shkolnik
02.02.2012, 20:11

לא צריך להיות רופא אנגלי, כדי לחוש שחיקה.
לא צריך להיות רופא משפחה, כדי לחוש שחיקה.
מספיק להיות רופא ישראלי, שמתחיל את יומו בהחתמת שעון נוכחות, ומבלה את היום בלחץ (של המעסיקים הנותנים 10 דקות ברוטו לפציינט, ונטו 6-7 דקות לפציינט) .