• יו"ר: ד"ר סער לחמי
  • סגנית יו"ר: ד"ר יעל סהר קוסטיס
  • מזכירת האיגוד: ד"ר דריה לוי ברק
  • רכז מדעי: ד"ר מורמן רוטר
  • גזבר: ד"ר גל לוי
  • חברי ועד: ד"ר מונל רורליך, ד"ר יאיר ברק
חדשות

משרד הבריאות: צוותי הרפואה בבתי החולים ובקהילה חייבים להתחסן נגד שפעת

האחריות על ביצוע החיסון הוטלה על מנהלי בתי חולים וראשי אגפי הרפואה בקופות החולים. כן הופצו הנחיות להיערכות לקראת עלייה צפויה בתחלואה בחורף הקרוב

משרד הבריאות הורה למנהלי בתי החולים ולמנהלים הרפואיים של קופות החולים לחייב את כל הרופאים ואנשי הצוות הרפואי להתחסן מפני השפעת העונתית. על החוזר בנושא זה חתום ראש מנהל הרפואה פרופסור ארנון אפק. על פי דיווחים שהופיעו באמצעי התקשורת השונים, בשנה שעברה נמנעו לא מעט רופאים מההתחסנות לשפעת.

בחוזר שהופץ אתמול (יום ב') מפורטים אמצעי ההיערכות לקראת העלייה הצפויה בתחלואה בשפעת ובמחלות דרכי הנשימה עם תחילת החורף. מודגש בו כי צפויה עלייה בפניות לחדרי מיון ולאשפוזים, ועקב כך צפויה תפוסה גבוהה של מיטות. הרופאים בקהילה (רופאי משפחה וילדים) נדרשו לעודד את החולים עצמם להתחסן לשפעת העונתית ולהשלים את חיסוני השגרה לילדים. ילדים עד גיל 8 שחוסנו אשתקד במנה אחת, צריכים עתה להתחסן בשתי מנות.

חובת החיסון לצוותי הרפואה חלה על רופאים ואחיות, במיוחד אלו המטפלים במאושפזים במחלקות ילדים, בפגים, בקשישים ובחולים שהמערכת החיסונית שלהם פגועה. האחריות לחיסון אנשי הצוות היא של מנהל כל מוסד. המנהלים אחראים להכין תכנית חיסון ולספק את ההסברה על כך. עוד חלה עליהם חובה לעקוב אחר שיעור המתחסנים, בעיקר במחלקות הרגישות, ועליהם לוודא שהרופאים ושאר אנשי הצוות עומדים ביעדי החיסון. במקביל חלה חובת דיווח למרכז הלאומי לבקרת מחלות, אחת לשבועיים, על ההתחסנות של אנשי הצוות הרפואי.

כמו כן הועברו הנחיות לתגבר מחלקות פנימיות, גריאטריות, ילדים וחדרי מיון, עקב העלייה הצפויה בתחלואה בתקופה הקרובה.

לחוזר משרד הבריאות

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  שפעת,  חיסון נגד שפעת
תגובות
יהושוע
24.10.2012, 22:00

ממתי מדינת ישראל היא מדינה קומוניסטית? מוטב במהלי משרד הבריאות יבינו כי אנו מדינה דמוקרטית והם עובדי ציבור, כלומר אנו משלמים להם את שכרם ועליהם לפעול על פי רצוננו ולא רצונם. מה גם שבחוזה העבודה לא מאוזכרת חובת החיסון כנגד השפעת.

רופאה
24.10.2012, 23:32

מסכימה עם כל מילה.

משה
25.10.2012, 06:38

אין קשר למדינה קומוניסטית. יש לחייב (כן , לחייב) רופאים להתחסן כנגד שפעת. כצוות רפואי אנחנו חשופים לאוכלוסיות רגישות , מסתובבים בסביבה מורכבת , עלולים לשמש כווקטור ומעל הכל צריכים גם לטפל. מה לעשות , רופא זה לא מורה , מטפל בגן או נהג אוטובוס....(בתגובה לתגובה אחרת כאן) למרות שהמשכורת שלנו עלובה בערך כמו שלהם.
בנוסף - המסר של רופא שאינו מתחסן לאוכלוסיה הכללית, במיוחד האוכלוסיה ה"אינטליגנטית" שמתנגדת לחיסונים , הוא בעייתי.

נעם
25.10.2012, 00:03

משרד החיוב מחייב?!?! להתחסן. כיצד ובאיזו זכות.
אם אכן כך, אז מדוע לא ניתן לחייב כל ילד להתחסן? ואם כבר, אז גם מורים, מטפלות במעונות, נהגי אוטובוסים וכו. וכו...

הסברה זה דבר יפה וראוי. אבל לחייב? עברתם את הגבולות שלכם!
(וזה מרופא שמתחסן כל שנה כנגד שפעת)

ירון
25.10.2012, 09:27

משה הנכבד.
לא ניתן לחייב צוות רפואי להתחסן מבחינה חוקית (לא יעבור מבחן בג"צ). כפיה של חיסון או הסגר ניתן לכפות במקרים של התפרצות דוהרת ולא במקרה של סיכון פוטנציאלי.
אתה מוזמן לפנות גם לפרופ' רכס (שאחראי על תחום האתיקה).

אם שיקול ה"מסר" שאתה מעלה מגוחך, כי לפי זה אולי צריך גם לפטר את כל הרופאים המעשנים, את כל הרופאים השמנים, ואת כל הרופאים שלא מבצעים פעילות גופנית באופן תדיר.

ודבר אחרון - אני אמנם אינני ממתנגדי החיסונים, אבל במקומך הייתי שומר על קצת צניעות ("אינטליגנטים") חלקם מבינים וקראו מאמרים מדעיים על חיסונים הרבה יותר מהרופא הממוצע, שמעבר להמלצות משרד הבריאות לא יודע דבר.

ד"ר ניר צבר
25.10.2012, 15:53

לעמיתי הרופאים היקרים,
הנה הזדמנות להעלות על השולחן גם את נושא ההנחיות הרפואיות ורמת ביסוסן:

כיוון שעל פי ההנחיות מדובר בטיפול מונע למחלה מסכנת-חיים, חובה על כותב ההנחיות להוכיח שהטיפול אכן מפחית תמותה-כללית.

(ההדגשה על תמותה-כללית ולא תמותה-ממחלה-דמויית-שפעת באה כדי לכלול את כל ההשפעות - מועילות או מזיקות - של הטיפול על תוחלת החיים.)

למרבה האכזבה, חיסוני-שפעת לא הוכחו כמפחיתי תמותה-כללית למחוסנים.

לכן, לא רק ההנחיות לרופאים, אלא גם ההנחיות ללקוחותיהם, צריכות להתמתן במידה משמעותית.

אם נצרף לזה את זכויותיו של אדם (גם אם הוא רופא) על גופו, שעוגנו גם בחוק-זכויות-החולה, הרי שמדובר בהפרת זכויות בסיסיות.

ד"ר אייליג ישראל
26.10.2012, 08:22

אני מבקש להזהיר- כמו כול שנה חוסנתי גם השנה. בעבר זה עבד מצויין. השנה חליתי כבר פעמיים בשפעת ואינני מצליח להחלים. יותר מכך, גם אישתי שחוסנה חלתה.
זה מצב שלא היה בעבר ואני ממליץ לכול אחד לשקול שוב.

אבהתי גם את הודעת משרד הבריאות שיש לתגבר את המחלקות באחיות ורופאים. הרי ברור שיש צוות, רק שמנהלי המחלקות הרעים מחביאים אותם. יש לפנות למנהלי המחלקות ומנהלי בתי"ח ולדרוש מהם לשחרר את הרופאים המוחבאים.

אולי כדי שמשרד הבריאות ירדו לשטח. אני מזמין אותם לסורוקה למיון, למחלקות פנימיות וילדים, לאונקולוגיה ועוד.
אולי אז יפסיקו לתת הנחיות תלושות מהמציאות
ד"ר אייליג- ראש וועד ביה"ח סורוקה

ד"ר שטטר יהודה
26.10.2012, 14:52

שלום לבל עמיתי הרופאים
חיסון השפעת הוא קונטרוורסיאלי.אני עובד כרופא 30 שנה ולמזלי הטוב לא חליתי בשפעת למרות שלא חוסנתי מעולם.כמו כן הובעו לידיעתי מקרים של אנשים בריאים אשר חלו בשפעת לאחר החיסון.לא זכור לי מחקר אשר בדק כמה אנשים חלו בשפעת לאחר החיסון.
לדעתי החיסון צריך להיות לגופו של עניין-קרי אנשים עם תחלואה כמו מחלות של דרכי נשימה,סכרת וכ"ו רצןי שיתחסנו-אבל ברור שלא ניתן להוציא הנחייה גורפת לחסן את כל אנשי הרפואה.
ד"ר שטטר

ליאת
27.10.2012, 09:19

ברור שמדובר במתקפה מסיבות כלכליות. (אני מתכווונת למתקפה התקשורתית שרופאים צריכים להתחסן).
1.האם מישהו יכול להכתיב לי החלטות הנוגעות לגופי ועוד בשל סיבות כלכליות?
2.האם יש אפשרות חוקית כיום להכריח אדם להתחסן? בהנחה שרופא הוא אדם כמובן. ואם אין, האם יש בכלל משמעות למתקפה התקשורתית הזו, מעבר להיותה מסע הפחדה ואיומים?
לא חתמתי בשמי בגלל אווירת ההפחדה והטרור.

ד"ר צבי אברמסון
27.10.2012, 16:27

כמי שקרא ובחן לעומק את הספרות הרלוונטית (ואף השתתף במחקרים על חיסון צוות) אני יכול לקבוע שאין כיום שום ראייה משמעותית לכך שחיסון צוות רפואי מגן על מטופליהם.
בקרוב יתפרסם בעתון בינלאומי של רפואת המשפחה סקירת ספרות שלי בעניין זה.
הקביעה שיש לחייב אנשי רפואה להתחסן בגלל חובתם כלפי מטופליהם היא מוטעית ומהווה פגיעה מוסרית בהם. ברור שאין להסכים לפגיעה בחופש הפרט של הרופאים בגלל אמונות לא מבוססות של גופים מקצועיים או מוסדיים, גם אם כוונתם טובה.
דרך אגב, אני אישית תומך גדול ברפואה מונעת בכלל ובחיסונים בפרט ואף נוהג בדר"כ (לפי שקול דעתי בהקשר הספציפי) להתחסן כנגד שפעת עונתית (לתועלתי אני ולא 'לתועלת המטופלים').
חבל שקביעות לא מהימנות ממשרד הבריאות ממשיכות לכרסם באמון בו.