חדשות

מדענית מ"הדסה" זכתה במענק ממועצת המחקר של האיחוד האירופי

ד"ר רחל כץ-בריל ממערך הדימות ב"הדסה עין-כרם" תקבל 1.65 מיליון יורו לניסויים פרה-קליניים בחומר חדש, שאינו רדיואקטיווי

ד"ר רחל כץ-בריל, חוקרת ממערך הדימות בבית החולים "הדסה עין כרם" ומרצה בכירה בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים התבשרה בסוף השבוע כי זכתה במענק מחקר על-סך 1,650,000 יורו ממועצת המחקר של האיחוד האירופי.

ד"ר רחל כץ-בריל (צילום: "הדסה")

ד"ר רחל כץ-בריל (צילום: "הדסה")

המענק מיועד לביצוע ניסויים בחומרים היפר-פולאריים לדימות, במטרה לברר אם ניתן לעשות בהם שימוש בחולי סרטן ומחלות מוח. "הדסה" הדגישה כי זו הפעם הראשונה שמענק מחקר יוקרתי שכזה מוענק לחוקר בבית חולים.

מחקרה של ד"ר כץ-בריל עוסק בפיתוח סמנים מולקולאריים לדימות רפואי - MRI - לצורך אבחון מוקדם ומעקב אחרי טיפול במחלות מח-עצם, מוח וסרטן. החומרים ההיפר-פולאריים לדימות ישמשו לבדיקות בחולים בדומה לבדיקות PET י(Positron Emission Tomography), במהלכן מזריקים לנבדק חומר רדיואקטיבי. בדיקות ה-PET משמשות לאבחון סוגי סרטן וקביעת מידת פיזורם של התאים הסרטניים בגוף. כמו-כן משמשת בדיקת PET לאבחון מצבים נוירולוגים כמו אפילפסיה.

החומר שפיתחה ד"ר כץ-בריל איננו רדיואקטיבי, וניתן להשתמש בו בבדיקת MRI. הרפואה המודרנית מנסה כיום להשתמש כמה שפחות בחומרים הרדיואקטיביים, בשל השפעתם. אם הפיתוח והמחקר שעורכת ד"ר כץ-בריל יוכיח את עצמו ויספק את התוצאות המקוות, ניתן יהיה לעשות שימוש בחומר שפותח על-ידה גם בבדיקות באנשים שאינם יכולים לבוא במגע עם חומרים רדיואקטיביים: נשים בהיריון וילדים.

הטכנולוגיה העומדת בבסיס המחקר היא חדשנית ותוכנית המחקר שמובילה החוקרת מ"הדסה" כדי ליישמו בדימות רפואי ללא קרינה מייננת - מוגדרת כייחודית בעולם. המימון בסך 1.65 מיליון יורו יאפשר רכישת ציוד יקר וגיוס חוקרים חדשים לתוכנית וכן לעריכת ניסויים פרה-קליניים בחומר שפותח.

נושאים קשורים:  חדשות,  דימות רפואי,  מועצת המחקר של האיחוד האירופי,  רחל כץ-בריל,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
דר. גטאס
23.07.2013, 08:40

כלכל הכבוד ובהצלחה רבה