דעות

למה חשוב שרופאי המשפחה יטפלו בכאב?

בימים אלה הושק חוג לטיפול בכאב באיגוד רופאי המשפחה, שמטרתו להגביר את המודעות והמיומנות של רופאי המשפחה לטיפול בכאב בקהילה

בימים אלה הושק חוג לטיפול בכאב באיגוד רופאי המשפחה, שמטרתו להגביר את המודעות והמיומנות של רופאי המשפחה לטיפול בכאב בקהילה, ובעתיד ליצור גוף ידע רחב בקרב רופאי המשפחה שיידעו לטפל בנושא. לדעתי מטרה זו אינה בשמיים, וניתן גם בעומס העבודה הקיים למצוא את הזמן ולבצע הערכה מלאה ומקיפה של הכאב ממנו סובל המטופל. לכן, שמנו לנו כיעד גם לנפץ את המיתוס, שלרופא משפחה אין זמן וכלים לטפל בכאב הכרוני, ולהגיע לכמה שיותר רופאי משפחה, לעודד אותם, ולתת בידם את הכלים לאבחון ולטיפול בכאב. בהמשך נרצה לשנות את עמדות המטופלים כך שאם יש כאב, חריף או כרוני, הכתובת הראשונה היא רופאי משפחה שיטפלו בכאב.

מהו הכאב הכרוני שהביא להקמת החוג?

"שמנו לנו כיעד לנפץ את המיתוס, שלרופא משפחה אין זמן וכלים לטפל בכאב הכרוני"

בתום 3 חודשים שבהם החולה סובל מכאב, הופך הכאב להיות כרוני והופך למחלה בפני עצמה. לפיכך, בעינינו, כל רופא צריך לדעת כיצד להבדיל בין כאב הכרוך ב"דגלים אדומים", המצריך בירור ,הדמיה וטיפול אינטנסיווי מיידים, לבין כאב כרוני, שבו יש צורך בטיפול כוללני בכל ההיבטים הגופניים, הנפשיים והסביבתיים (הביו-פסיכוסוציאליים) הכרוכים במחלת הכאב. רופא המשפחה הוא המתאים ביותר לטיפול בכאב מסוג זה.

רופא המשפחה יכול וצריך להתחיל לטפל בבעיה בכוחות עצמו, ועדיף כמה שיותר מוקדם. זאת, באמצעות מגוון רחב של אפשרויות לטיפול בכאבים, בנוסף למשככי הכאבים התרופתיים המיידיים. הטיפול בכאב יכול להיות כל שילוב של תרופות, פיזיותרפיה, שיטות מתחום הרפואה המשלימה שהוכחו כיעילות, הזרקות מקומיות, התערבות התנהגותית קצרת טווח (CBT), פעולות פולשניות במרפאות הקהילה והכאב ועוד. כך, אנחנו רוצים ליצור מודעות בקרב רופאי המשפחה לנושא הטיפול בכאב בקהילה, וכן לתת לרופאים כלים מעשיים לטיפול.

"אנחנו רוצים ליצור מודעות בקרב רופאי המשפחה לנושא הטיפול בכאב בקהילה, וכן לתת לרופאים כלים מעשיים לטיפול"

הצורך בהקמת החוג נשען גם על סקר שערכתי ב -2013 בקרב רופאי משפחה מומחים, במדגם ארצי ומייצג, שממנו עולה כי 30% מרופאי המשפחה בישראל אינם מבצעים הערכת כאב בחולים הלוקים בכאב כרוני. מחקר זה נערך בקרב 100 רופאי משפחה מומחים באמצעות מחקר כמותי טלפוני, ממרכז המראיינים הטלפוני הממוחשב של TNS טלסקר, תחת פיקוח מלא על תהליכי הדגימה והריאיון.

עוד עלה מהסקר, כי שליש מרופאי המשפחה ציינו כי הם חשים שאינם מצוידים כיום בכלים, בידע, ובפתרונות להערכה ולטיפול בכאב הכרוני. שליש מהרופאים אמרו כי תנאי העבודה שלהם, עומס היתר במרפאות וחוסר הזמן גורמים להם לדלג על ביצוע הערכת כאב יזומה. כאשר היא מתבצעת, הערכת הכאב הכרוני מבוצעת על-פי רוב דרך תיאור עצמי של החולה, או ע"פ בדיקה גופנית. שימוש בסולם להערכת כאב פחות נפוץ. רוב הרופאים - 77% - הציגו פתיחות לרעיון של ביצוע הערכת כאב יזומה באופן קבוע לחולים עם כאב כרוני. עם זאת, ביחס לביצוע יזום של הערכת כאב, דעותיהם של רופאי המשפחה היו חלוקות, מחציתם סברו כי הכרחי לבצע, ומחציתם סברו שזה לא הכרחי.

"שליש מרופאי המשפחה ציינו כי הם חשים שאינם מצוידים כיום בכלים, בידע, ובפתרונות להערכה ולטיפול בכאב הכרוני"

לדעתי, כדי ליצור את השינוי האמיתי בנושא יש להתחיל בהקניית ידע בנושא הטיפול בכאב כבר בבתי הספר לרפואה, שבהם כיום לא ניתן דגש לנושא, כמו גם במהלך כל חייו המקצועיים של רופא המשפחה בכל מסגרת שהיא. זאת, באמצעות שיתופי פעולה עם החוגים לרפואת משפחה בבתי הספר לרפואה ובתי הספר לרפואה עצמם. לפיכך, אנחנו בחוג נרצה להגיע לכל אחד מראשי החוגים והמחלקות, כך שבכל אתר יהיה, לדוגמא, נאמן כאב שיקדם את הנושא בהוראה ובמחקר. בהמשך נרצה ונשמח לשתף פעולה בנושא עם איגודים נוספים כגון האיגוד הישראלי לכאב , אורתופדיה ופיזיותרפיה.

לסיכום, רוח חדשה נושבת באיגוד לרפואת המשפחה עם הקמת החוג לטיפול בכאב, ונושאת עמה ייעוד: שרופאי משפחה מדן ועד אילת ידעו לטפל, ירצו לטפל ויטפלו היטב בכאב. לוועד החוג שותפים רופאי משפחה מומחים מכל הקופות ומכל רחבי הארץ, שתחום הטיפול בכאב והחינוך בתחום, נמצאים בראש מעייניהם.

* ד"ר ורד סימוביץ, ראש החוג לטיפול בכאב, היא מומחית לרפואת משפחה שעוסקת בתחום הכאב שנים רבות. הקימה מרפאת כאב בקהילה באשדוד (מכבי שירותי בריאות), מלמדת תחום זה בקורסים בבתי ספר ללימודי המשך ברפואה באונ' ת"א, ומרצה בנושא בכנסים ופורומים מקצועיים שונים.

נושאים קשורים:  דעות,  כאב,  תרופות,  משככי כאבים,  כאב כרוני,  רופאי משפחה
תגובות
אני רק שאלה
28.02.2014, 09:54

לחשוב שרופאי משפחה יטפלו בכלל במשהו כרוני ? או אקוטי ?
זה ממש מוגזם.. המיעוט שבמיעוט מסוגילים או רוצים לעשות זאת..
כל השאר, כמו מרבית הרופאים (גם בבתי החולים) הם רק פקידים שמקלידים במחשב מילים....

ד"ר איליה רזניק
28.02.2014, 10:27

תודה ורד על מאמר פתוח ונכונות "ליצור את השינוי האמיתי בנושא", ללמוד חידושים בתחום הטיפול בכאב כרוני.

לדעתי, אחד נושאים "הבוערי" שתצטרכו ללמוד במהרה הוא אופן שימוש בקנביס בחולים כרוניים רבים ושונים.
כעת, תסכימי איתי, ידע של רופאי משפחה (וגם במיקצעות אחרים),בהחלט. אינה מספקת על מנת להתמצאות די צורכו בתחום מיוחד זה.
לצערי, יו''ר אירגון שלכם, מתנגד נחרצות לשימוש בקנביס ולאפשרות שלרופא-משפחה יהיה איזה שהוא חלק בטיפול חשוב זה.

אני מקווה שגישה זאת אינה מקובלת לרוב רופאי משפחה, שאת מדברת אליהם, אשר רוצים מוכנים ללמוד התפתחויות המתרחשות בתחום רפואת כאב.
אין ספק שלרופאי-משפחה ישנו חלק מרכזי בהכוונה ובהדרכת מטופלים, לכן כדאי שתם תוכלו להתמצאות ולהרגיש בטוח גם ביחס לפציאנט שמקבל או מעוניין לקבל טיפול בקנביס.

הקניית ידע אמין לציבור הרופאים ומתן כלים להכוונה ולבחירת חולים - הם היעדים שאנו מנסים לקדם, למרות התנגדות הממסד.

נשמח להתחלק איתכם ביד ובניסיון שכבר יש לנו בתחום, במסגרות שונות.

בברכה ובהצלחה!

ד"ר איליה רזניק
מומחה בפסיכיאטריה כללית ומבוגרים;
יועץ לטיפול במוגבלויות ובכאב כרוני.
מנהל רפואי, מ.ר.נ.א. - מכון רפואי לנוירופסיכיאטריה אבחנתית, כללית ומשפטית.
מרכז פורום הישראלי לחקר ולטיפול בקנאביס רפואי;
חבר בוועד המנהל של האיגוד הבינלאומי למען רפואה קנאביוידת, מרכז תחום חינוך רפואי/מיקצועי
((IACM-International Association for Cannabinoid Medicines,

עתליה קונלי
04.04.2014, 20:33

אני כ"כ שמחה לשמוע ולקרוא אודות הפתיחות וההתפתחות של המידעקורסיםסדנאות לרופאי-המשפחה ולמטפלים מסקטורים שונים.
אני,כרופאת שיקום (פיזיאטריסטית) ורופאת כאב בתעודה מווסמיניסטור,(1990))
מטפלת בגישה הוליסטית,מאז ומתמיד! כין היתר,מנודבת לטפל בחילים קרביים בשרות סדיר. הכואבים ולא רוצים להוריד פרופיל. כל הכבוד להם!!!
אשמח להיות חלק מהצות המלמד,מדריך.
חג שמח!! ד"ר קונלי עתליה03-5320839

9