כאב

CCPA: כלי ממוחשב ומעשי לאומדן אובייקטיבי של סף ורגישות כאב

מד לחץ מבוקר מחשב (CCPA) השיג שימושיות והדירות עם קשר הפוך בין רגישות וסף כאב לבין התייחסות קטסטרופלית לכאב

09.04.2014, 09:37

על אף הסובייקטיביות שלו, משמש דיווח עצמי על כאב כבסיס להחלטות טיפוליות ולהערכת התגובה לטיפול. בעוד שמדי כאב (algometers) ידניים משמשים לאומדן אובייקטיבי יותר של כאב במעבדה, מגבלותיהם מונעות שימוש נרחב בהם במתאר הקליני.

במחקר שהוצג לאחרונה בפגישה השנתית של ה-American Academy of Orthopaedic Surgeon תואר מד כאב מבוסס לחץ מבוקר מחשב, המפעיל גירויים מבוקרים היטב ומתעד את תגובות הכאב בזמן אמת, בנוסף לתיעוד שינויי דופק ולחץ דם.

במחקר העריכו החוקרים את סף הכאב וסבילותו בשריר ה-tibialis anterior ב-53 נבדקים בריאים (32 גברים) בגיל 22 בממוצע. בשני סבבים נפרדים, בני שלוש מדידות כל אחד, הצביעו הנבדקים על סף הכאב וסבילותו בעזרת לחיצה על כפתורי שלט רחוק.

לא נמצא הבדל מובהק בסף או סבילות הכאב בין שלוש המדידות באותו היום או בין שני ימי המחקר. בעוד שהגברים הציגו סף כאב וסבילות כאב גבוהים מאלו של הנשים בשני המינים, סף וסבילות הכאב נמצאו במתאם הפוך לנטייה לייחס לכאב משמעות קטסטרופלית. לא נצפו תופעות לא רצויות.

לסיכום קובעים החוקרים, כי מדידה אובייקטיבית של רגישות כאב בעזרת CCPA הינה מעשית והדירה ללא תופעות לא רצויות ומדווחים, כי הם בעיצומו של ניסוח פרוטוקול CCPA להערכה מהירה של כאב במתאר הקליני.

מקור:
Lindley M. A New Method for Clinically Assessing Pain. American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS) 2014 Annual Meeting. P358

נושאים קשורים:  כאב,  מד לחץ מבוקר מחשב,  מדידת כאב,  מחקרים
תגובות