חדשות

אוהלי בידוד מיוחדים הוקמו בשיבא וברמב"ם כהכנה למקרה אבולה

נמשכת היערכות מערכת הבריאות בישראל למקרים אפשרים של חולי אבולה; צוותים הודרכו על השימוש בציוד המגן ועל נהלי הטיפול

משרד הבריאות הורה לשני בתי החולים הממשלתיים המרכזיים בישראל – "שיבא" בתל השומר ו"רמב"ם" בחיפה – להקים שני מוקדים ארציים לקליטה אפשרית של חולים אבולה. בשיבא הוצב אוהל בידוד מיוחד בסוף השבוע, במסגרת תרגיל איתור והעברת "חולה אבולה" מנתב"ג, וברמב"ם הוצבו אתמול שלושה אוהלי בידוד וצוות האחיות עבר הדרכה בנושא. שני בתי החולים הדגישו, כי הסיכוי שבישראל תתרחש התפשטות של מחלת האבולה נמוך.

מיטת אשפוז מבודדת שנועדה להעביר חולים החשודים כחולי אבולה, בבית החולים "רמב"ם" (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

מיטת אשפוז מבודדת שנועדה להעביר חולים החשודים כחולי אבולה, בבית החולים "רמב"ם" (צילום: פיוטר פליטר / רמב"ם)

שיבא הוכרז כיעד המרכזי לקליטת מטופלים החשודים כחולים או נשאי נגיף האבולה המגיעים לישראל דרך נתב"ג ושאר מעברי הגבול. מנהל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, הוסיף כי נעשתה חלוקה גיאוגרפית, במסגרתה בית החולים בחיפה יטפל ויאשפז חולי אבולה שכתובותיהם בישראל מנתניה וצפונה.

פרופסור ארי שמיס, מנהל בית החולים הכללי בשיבא, מסר כי כל אנשי הצוות הרפואי שיעסקו במקרה הצורך בחולי אבולה מצוידים כבר בחליפות מיגון ועברו את ההכשרה הנדרשת לאבחון ולטיפול. כן ננקטו הצעדים הנדרשים להגן על יתר מטופלי בית החולים העוברים דרך המיון.

אוהל הבידוד המיוחד שהוקם ב"שיבא" (צילום: דוברות שיבא)

אוהל הבידוד המיוחד שהוקם ב"שיבא" (צילום: דוברות שיבא)

המחלקה לרפואה דחופה בשיבא תורגלה לתת מענה מיידי, החל משלב הרישום בקליטת חולים ובהתאם למספר תרחישים. בכניסה למיון הוצב שילוט המנחה חולים ששהו באזורים הנגועים באפריקה וסובלים מחום ליידע את הצוות על כך בשלב ראשוני. צוות הקליטה במיון הונחה לתשאל כל חולה המגיע מאזורים אלו במספר שאלות כדי להביא לזיהוי מוקדם של כל חשש לחולה אבולה.

באזור הייעודי שבמתחם המיון שהוקצה לטיפול בחולים החשודים באבולה הוקם אוהל פנימי מבודד הכולל ציוד רפואי כנדרש. עם קליטת החולה יבוצעו מספר בדיקות ראשוניות כדי לאבחן אם הוא אכן נשא של הנגיף (בדיקת דם ביולוגית, בדיקה לתפקודי קרישה ומעקב אחר מדדי האלקטרוליטים).

עוד נקבע, כי החולה ישהה בחדר הבידוד הזה במהלך 48 שעות עד לקבלת תוצאות בדיקות הדם המאשרות או שוללות נשאות של נגיף האבולה. במקביל, יקבל החולה טיפול מיידי ותומך לאיזון רמות האלקטרוליטים בדם. הצוות הרפואי הונחה לבצע מעקב צמוד אחר המדדים. הטיפול באיזון האלקטרוליטים בדם הוכח בעולם כמסייע בייצוב מצבם של החולים ואף בהצלת חייהם.

חולה שיאובחן כנשא של הנגיף יועבר לאזור אחר בתחום בית החולים להמשך הטיפול. נקבע כי הדבר ייעשה תוך הקפדה על מקסימום של בידוד מיתר החולים המגיעים לטיפול בבית החולים בנושאים בריאותיים אחרים.

שיבא מסר, כי הוא נערך בשיתוף משרד הבריאות גם להקמת המרכז הארצי לטיפול באבולה ובנגיפים מסוכנים אחרים, מחוללי מחלות בעלות פוטנציאל הידבקות גבוה. בית החולים מסר בהזדמנות זו, כי הוא ממתין לאישור משרד הבריאות לתחילת הקמתה של מחלקה לרפואה דחופה חדשה, מתקדמת יותר מזו הפועלת עתה, כדי לתת מענה למקרים כמו אבולה. המיוחד באגף החדש תהיה כניסה נפרדת לאזור הבידוד הייעודי.

את אוהלי הבידוד המיוחדים סיפק לשני בתי החולים האגף לשעת חירום במשרד הבריאות. רמב"ם מסר כי אחיות היחידה למחלות זיהומיות עברו הדרכה בשימוש באוהלים, בציוד שבהם ובאלונקה האטומה - שבה זרימת אוויר בתת לחץ - שסופקה גם היא בידי משרד הבריאות, להעברת חולים או חשודים במחלות מדבקות באופן הבטוח ביותר מהמיון אל אוהלי הבידוד המיוחדים.

ברמב"ם הוצבו אוהלי הבידוד המיוחדים בקומה התחתונה של מתקן בית החולים התת-קרקעי לשעת חירום. המיקום מאפשר לבודד חולים אפשריים רחוק יחסית משאר המחלקות. מאחר שהמקום הוכן למקרי חירום "יש בו את כל תשתיות החשמל, קווי התקשורת, מיזוג האוויר והחמצן כפי שהם קיימים בבית חולים רגיל", נכתב בהודעת בית החולים.

האוהלים המיוחדים שסופקו מיוצרים במפעל "בית אל" שבזכרון יעקב, אותו מפעל המייצר את מרבית מערכות ההגנה בפני לוחמה כימית המותקנות בישראל במוסדות ובבתים פרטיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  מגיפת האבולה,  בידוד,  אוהלי בידוד,  מפעל "בית אל",  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות