חדשות

חוקרים: ניתן לאבחן אוטיזם בדיוק גבוה בעזרת שימוש ב-fMRI

מחקר מצומצם שנערך בקרב צעירים אוטיסטים בדרגה גבוהה מצא, כי סריקת fMRI של המוח השיגה אבחנת אוטיזם בדיוק של 97%

כתב העת המדעי PLoS-One פירסם השבוע תוצאות מחקר בהיקף מצומצם שבוצע באוניברסיטת "קרנגי מלון" בארה"ב, בהובלת פרופסור מרסל ג'סט (Marcel Just), שבו נטען כי באמצעות סריקת fMRI של המוח הושגה אבחנת אוטיזם ברמת דיוק של 97%. הסורק הראה שינוי נוירולוגי מהותי במוח של אוטיסטים בעת אינטראקציה חברתית.

החוקרים סבורים, כי תוצאות מחקרם עשויות לסייע באבחון אוטיזם – מצב נוירולוגי-פיסיאטרי. כיום מדובר באבחנה באמצעות בדיקה פסיכיאטרית.

החוקרים גייסו קבוצה של 34 נבדקים, בגירים צעירים, לצורך המחקר. 17 מהם היו אוטיסטים בדרגה גבוהה, והאחרים קבוצת ביקורת. סריקות המוח נעשו בעת אינטראקציה חברתית, שהראתה כי אזור מוח הקשור באינטראקציה החברתית היה "כבוי" אצל 16 מקרב האוטיסטים.

ההסבר שניתן לתוצאות המחקר הוא, שאוטיסטים אינם מעורבים רגשית במלים בעלות משמעות אמוציונאלית כמו "חיבוק, "עלבון", "מחמאה", ומדובר אצלם במלים בלבד.

ראש צוות המחקר פרופסור ג'אסט מהמרכז להדמיית מוח (Cognitive Brain Imaging) ב"קרנגי מלון" הסביר, כי בעבודה זאת הודגם אחד הליקויים המוחיים בתהליך עיבוד נתונים במוח של אוטיסטים – כך שהתוצאות הראו כי "יש בסיס ביולוגי-נוירולוגי לאוטיזם".

שכיחות האוטיזם היא 1 לכל 200-160 לידות ובישראל מאובחנים מדי שנה כ-1,200 ילדים המצוים על הספקטרום האוטיסטי. ההפרעה מתבטאת בקושי בתפקוד חברתי, התנהגותי ותקשורתי. במחקרים רבים העוסקים בתופעה התגלה קודם לכן כי היא מתבטאת בשיבוש בפעילות המעביר העצבי סרוטונין. הדמיות הראו שמוח האוטיסטים גדול במעט מהנורמה.

מחקר קודם שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע וב"קרנגי מלון" ופורסם בחודש שעבר בכתב העת Cerebral Cortex, קבע כי האנטומיה של מוח האוטיסטים מגיל 6 ומעלה אינה שונה מזו של בני גילם שאינם לוקים בהפרעה זאת.

לתמצית המחקר החדש לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אוטיזם,  אוניברסיטת בן גוריון,  אבחון,  fMRI,  אוניברסיטת קרנגי-מלון
תגובות
מינה גורביץ
09.12.2014, 21:11

המתנה עד גיל ההתבגרות לשם אבחון אוטיזם באמצעות fMRI נראה מעניין רק לצרכי מחקר אך לא ככלי עזר שימושי. הצורך העיקרי הוא בבדיקות עזר לגיל הרך כדי שתתאפשר התערבות מוקדם ככל האפשר.
גם העובדה שהאנטומיה של המוח מעל גיל שש שנים איננה חריגה מזו של הנורמטיביים איננה מפתיעה היות וברור שמדובר בבעיה תפקודית ולא אנטומית.
בקיצור צריך בשלב זה להמשיך לסמוך על ממצאים קליניים והתנהגותיים שמתפתחים תוך מעקב קפדני מלידה אחר תינוקות עם גורמי סיכון.