חדשות

דו"ח בבריטניה: כ-1,000 מאושפזים מתים מדי חודש בבתי חולים כתוצאה מכשלים

הממשלה הבריטית תעודד מדליפים לדווח על המתרחש בבתי החולים, כדי להילחם ב"תרבות הטיוח וההסתרה" שפשתה בהם, לפי שר הבריאות ג'רמי האנט

בית חולים בבריטניה (צילום: אילוסטרציה)

נתונים עדכניים שהובאו לידיעת ראשי מערכת הבריאות הלאומית בבריטניה (NHS) ופורסמו בתקשורת באחרונה, מעלים כי מדי חודש מתים בבתי החולים בממלכה כ-1,000 מאושפזים כתוצאה מכשלים, טעויות מחוסר-זהירות ובורות מצד הצוות הרפואי המטפל בהם.

שר הבריאות ג'רמי האנט, שאליו הגיעו הנתונים, מסר בראיון ליומון "דיילי טלגרף", כי משרדו נערך לביצוע רפורמה מרחיקה לכת כדי לשים קץ ל"תרבות ההסתרה והטיוח" שמסכנת חיים. המטרה תהיה להביא לצמצום דרסטי בממדי התמותה בבתי החולים במערכת הציבורית. יהיה צורך, מסר השר, לעודד "מדליפים ומלשינים" כדי שיחשפו כשלים וטיפול רפואי ירוד.

הסוגיה עומדת באחרונה במרכז סדר היום בבריטניה, לאחר שהושלמה חקירה ציבורית בפרשת טיפול רפואי ירוד שניתן בבית חולים במחוז סטרפורד. במסגרת החקירה, נחשפו פרטים על יחס שערורייתי ופוגעני של הנהלת ה-NHS כלפי רופאים ואחיות שניסו להזהיר את הרשויות המוסמכות מפני טיפול רשלני ולא בטוח שניתן לחולים – והושתקו.

 שר הבריאות הבריטי: מערכת הבריאות חייבת ללמוד להשתפר... ממש כפי שעשתה תעשיית התעופה האזרחית

שר הבריאות מסר, כי משרדו מבצע מחקר עומק לגבי מדגם של 2,000 מקרי מוות עקב רשלנות, כדי לברר כמה מהם ניתן היה למנוע באמצעות טיפול רפואי נכון. הנתונים שהובאו לידיעת השר הצביעו על טעויות רפואיות וכשלים בניטור ראוי ובמעקב מתאים אחר חולים הזקוקים לכך.

לפי הדיווחים, בדעת משרד הבריאות הבריטי להנהיג חובת דיווח ומעקב אחר ביצועי הצוותים הרפואיים במערכת הציבורית. בתי החולים יידרשו לדווח כמה מקרי מוות שהתרחשו בין כתליהם ניתן היה למנוע, אם היו ממלאים בקפדנות אחר הוראות הבטיחות ומדווחים על כך בגלוי.

בראיון הצביע השר האנט על כך שמערכת הבריאות הבריטית "חייבת ללמוד להשתפר תוך היצמדות למלא באופן הדוק וקפדני אחר פרוטוקולים קשוחים ומפורטים, העוסקים בתחום בטיחות החולה, תוך זיהוי תקלות והנהגת אפס סובלנות להן - ממש כפי שהנהיגה תעשיית התעופה האזרחית".

בשנות ה-70 התרחשו כ-2,000 אירועי התרסקות של מטוסי נוסעים בשנה, עקב כשלי בטיחות חמורים. "עד שבכירי עולם התעופה האזרחית הבינו שהחברות עלולות לחדול מלהתקיים משום שציבור הנוסעים פחד לטוס. כיום, תודות להקשחת דרישות הבטיחות, ירד מספרן לכ-500, וזאת כאשר חל גידול כדי פי תשעה בהיקף התנועה האווירית האזרחית ברחבי העולם", אמר שר הבריאות הבריטי. אחת הסיבות המרכזיות שהביאו לצמצום התרסקויות המטוסים עקב כשלי בטיחות, הסביר השר, היתה העובדה שהחברות החלו לעודד טייסים לדווח על כל תקלה או איום בטיחות אפשרי שבו הם נתקלים.

השר האנט ציין, כי בעיית הרשלנות הרפואית, הטעויות והכשלים משותפת לכל העולם "ורק ארה"ב ובריטניה החלו עתה להציג תכניות ספציפיות כדי להפחית במספר מקרי המוות הניתן למניעה בבתי החולים".

פרטי התוכנית הבריטית צפויים להתפרסם בתחילת 2016 וכל יו"ר דירקטוריון של בית חולים יחויב לדווח למשרד הבריאות מדי שנה ולהציג תוכנית מבצעית להפחתת מקרי המוות במוסד שהוא אחראי לו, כמו גם לתת הסברים לסיבות למקרי המוות שניתן היה למנוע.

הנהלות בתי החולים "דיכאו כל ניסיון לחשוף מחדלים, להצביע על הסיבות ולדווח לרשויות הנוגעות בדבר"

בין המקרים שנחקרו באחרונה והביאו את הנושא לתשומת לב הציבור היה גם מקרה של תינוקת בת-יום, שעקב טעות חמורה ביותר של שני רופאים ואחות בעת ביצוע עירוי דם נותרה עם נזק מוחי קבוע. מבקר המדינה הבריטי עומד לפרסם ביום רביעי דו"ח על המקרה, שבו גם יפרט את היחס וההתנהגות כלפי הרופאים והאחיות ש"הלשינו" על תקלות שהיו עדים להן ונוגעות לטיפול באיכות ירודה שניתן למאושפזים.

שר הבריאות הבריטי הודה, כי מחדלים שהיו בבתי חולים לא מעטים במשך שנים לא הובאו לידיעת משרדו, משום שההנהלות "דיכאו כל ניסיון לחשוף אותם, להצביע על הסיבות ולדווח לרשויות הנוגעות בדבר".

לפני 18 חודשים החלה חקירה ציבורית באי הבריטי על כשלי בטיחות שהתרחשו ב-11 בתי חולים. בתי חולים אלה הוכנסו למעקב צמוד, וננקטו כלפיהם "אמצעים מיוחדים", דיווח משרד הבריאות הבריטי. עוד 14 בתי חולים היו במעקב ונדרשו לעבור מבדקים כאשר שיעור התמותה בהם הגיעו ל-13 אלף מקרים מעל לצפי מוקדם, במשך 7 שנים.

בשנה האחרונה, באותם בתי חולים שבהם הופעלה תכנית לשיפור בטיחות החולה, הצליחו להציל חיי 450 חולים במשך שנה אחת. בין השאר, כללה התוכנית גיוס של עוד 1,800 אחיות, לצד סילוקם של 120 מנהלים בכירים מתפקידיהם במועצות המנהלים של אותם בתי חולים.

עוד נמסר, כי מספר החולים בבריטניה הממתינים לבדיקות לסרטן מעבר ל-6 שבועות עלה בשני-שלישים בשנה האחרונה – פי חמישה יותר מזמן ההמתנה לאותן בדיקות שנעשו ב-2010. יותר מ-11 אלף חולים המתינו בתור מעל 6 שבועות לבדיקות לאבחון סרטן מעי, קיבה, שחלות ומוח וגם סוגי סרטן אחרים בדצמבר האחרון. מדובר בעלייה בזמן ההמתנה של 66% בתוך שנה אחת.

נושאים קשורים:  חדשות,  בריטניה,  NHS,  רשלנות רפואית,  הדלפה,  טיוח,  חקירת תאונות,  ג'רמי האנט,  בדיקות סרטן
תגובות
אנונימי/ת
09.02.2015, 22:53

אצלנו? ששששששששש....הכוווווול בסדר.