חדשות

קרב סמכויות בין משרד הבריאות לרשות האשפוז החדשה סביב תקציבים

מנכ"לית הרשות החדשה, אסתר דומיניסיני, שיגרה מכתב בנוגע לתקציב בתי החולים ל-2015, ומנכ"ל משרד הבריאות מיהר להבהיר כי אין לה את הסמכות לעשות זאת בשלב זה

אסתר דומיניסיני (צילום: "ויקיפדיה")
אסתר דומיניסיני (צילום: "ויקיפדיה")

קרב סמכויות בין משרד הבריאות לרשות בתי החולים החדשה (רשות האשפוז), בנוגע לתקציב בתי החולים לשנת 2015, נחשף היום (יום א') ב"דה מרקר". העיתון מדווח על מכתבים סותרים ששלחו מנכ"לית הרשות, אסתר דומיניסיני, ומנכ"ל משרד הבריאות, ארנון אפק, לבתי החולים.

דומיניסיני הודיעה לבתי החולים על הפעלת עקרונות תקצוב חדשים, לפיהם יקבלו מעתה בתחילת כל שנה ומראש את התקציב השנתי שלהם. תקציב 2015, הודיעה דומיניסיני, יעמוד על 950 מיליון שקל קבועים מראש ועוד 50 מיליון ישמרו בידי הרשות ויחולקו לבתי החולים בהתאם לעמידה ביעדים ולצרכים מיוחדים.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק (צילום: פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק (צילום: פלאש 90)

סכום זה נמוך מזה שהועמד לבתי החולים ב-2014 והגיע ל-1.154 מיליון שקל. חלק מהסכום ניתן לבתי החולים רק בדיעבד, לאחר שחרגו מתקציבם והובילו מאבק לקבלת התוספות. בתי החולים ציפו שהשנה תקציבם יגדל.

בדיווח נמסר, כי בין בתי החולים הממשלתיים קיים שוני, וכי "שיבא" ו"רמב"ם" אמורים לסבסד בסיום השנה בתי חולים אחרים (91 מיליון שקל שיבא, 50 מיליון שקל רמב"ם). איכילוב, לעומת זאת, מקבל סובסידיה בסך 179 מיליון שקל, כאשר 145 מיליון מזה מועברים לפנסיה תקציבית לעובדיו.

בעקבות מכתב מנכל"ית הרשות הודיעו בתי החולים למנכ"ל משרד הבריאות, כי מכתבה של דומיניסיני סותר את מה שנמסר להם. הם תבעו תוספת תקציב בסך 700 מיליון שקל (500 מיליון לקניות ו-200 מיליון לשכר).

פרופסור אפק ענה על כך למנהלי בתי החולים, ובמכתבו הדגיש כי בשלב זה, כל עוד לא הועברו סמכויות הניהול של מערך בתי החולים לרשות, מנכ"ל משרד הבריאות והדרג המקצועי הכפוף אליו הם הגורמים היחידים המוסמכים לתת הוראות והנחיות לבתי החולים.

פרופ' ארנון אפק: ממלא-מקום שר הבריאות ח"כ צחי הנגבי הנחה להימנע מהעברת הסמכויות עד כניסת שר חדש למשרד

מסגרות התקציב, הבהיר, ינוהלו על-ידי הנהלת משרד הבריאות ואין לרשות לעת הזאת כל סמכות או מעמד בנושא.

דומיניסיני, מסר העיתון, שיגרה בעקבות זאת מכתב נוסף למנהלי בתי החולים ובו ציינה כי סמכויות הניהול והפיקוח על בתי החולים הממשלתיים נמצאת בידי הרשות מתוקף החלטת הממשלה ב-2014 ומרגע מינויה לתפקיד סמכויות אלו אינן עוד בידי משרד הבריאות.

עוד ציינה, כי בעת כהונת שרת הבריאות יעל גרמן, סוכם עם מנכ"ל משרד הבריאות כי תקציב 2015 יטופל בידי הרשות. גם מכתב זה זכה לתגובה מיידית של פרופסור אפק, ובו הבהיר כי סמכויות ניהול בתי החולים טרם הועברו לרשות וכי ממלא-מקום שר הבריאות, ח"כ צחי הנגבי, הנחה להימנע מהעברת הסמכויות עד כניסת שר חדש למשרד (לאחר הרכבת הממשלה הקרובה).

"דה מרקר" מציין, כי עתיד הרשות לוט בערפל מאחר שמי שיהיה אחראי על המשרד מטעם הממשלה החדשה, סגן השר (במעמד של שר) ח"כ יעקב ליצמן, לא תמך בעבר בהקמת הרשות ולא ברור עתה מהי עמדתו.

את התמיכה העיקרית במינוי דומיניסיני העניק משרד האוצר, כאשר השר היה יאיר לפיד ממפלגתה של גרמן ("יש עתיד"). עתה, לא ברור אם תמיכה זאת תימשך על-ידי שר האוצר החדש.

משרד הבריאות מסר בתגובה לפניית "דה מרקר", כי בהמשך להחלטת הממשלה, המשרד פועל להקמת הרשות ועבודת מטה בנושא ההסכמות וחילוקי הדעות הוצגה למ"מ שר הבריאות הנגבי. לדברי המשרד, השר הוא שהנחה על המשך הליך החפיפה. עם זאת, הוא הורה להמתין בביצוע העברת הסמכויות עד לאחר כינון הממשלה החדשה, כאשר יוצגו סוגיות אלו לפני השר הבא, לשם הכרעתו.

נושאים קשורים:  חדשות,  רשות האשפוז,  משרד הבריאות,  פרופ' ארנון אפק,  אסתר דומיניסיני,  תקציב 2015
תגובות