• יו"ר: ד"ר סער לחמי
  • סגנית יו"ר: ד"ר יעל סהר קוסטיס
  • מזכירת האיגוד: ד"ר דריה לוי ברק
  • רכז מדעי: ד"ר מורמן רוטר
  • גזבר: ד"ר גל לוי
  • חברי ועד: ד"ר מונל רורליך, ד"ר יאיר ברק
חדשות

ה-WHO קושר לראשונה בין חומר הדברה לבין לימפומה נון-הודג'קין

בהודעה שפירסם הארגון, ביחד עם הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן, גם נקבע כי חומרי ההדברה DDT ו-2,4D מעלים את הסיכון לסרטן; שני החומרים אסורים בשימוש בישראל

ריסוס בחומרי הדברה (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO), ביחד עם הסוכנות הבינלאומית למחקר סרטן (IARC), פירסמו אתמול (יום ג') הודעה לפיה התרבו הראיות המדעיות המוצקות הקושרות בין חומר ההדברה לינדן (Lindane) לבין לימפומה נון-הודג'קין.

החומר נאסר לשימוש בישראל, ועד כה היה ידוע כי הוא גורם לבעיות בכבד ובכליות, והוגדר כ"גורם שמעלה סיכון לסרטן".

זו הפעם הראשונה שה-WHO מקשר בין החומר הכימי הזה לסוג מסוים של סרטן. אחת הבעיות המרכזיות בהקשר ללינדן, גם אם החומר עצמו אסור בשימוש, היא שרכיב מסוים בהרכבו משמש בכמה מדינות, ביניהן ארה"ב, קנדה, סין והודו, לטיפול בכיני ראש וגרדת.

פאנל מומחים של ה-IARC, שביצע הערכת עומק של ממצאי מחקרים שונים, גם קבע כי ה-DDT "קרוב לוודאי גורם לסרטן" וחומר הדברה שלישי 2,4D, שאסור לשימוש בישראל, הוא בסבירות גבוהה מאד חומר מסרטן.

ה-DDT אסור לשימוש בישראל ובעוד מדינות רבות מאז שנות ה-70, אבל ה-IARC מציין עתה כי חשיפה אליו קיימת בכל זאת דרך פרטי מזון שונים שאפשר למצוא בשווקי העולם, וכן לשם טיפול בבעלי חיים שונים, בכלל זה חיות מחמד. זהו חומר עמיד, שיכול להצטבר ברקמות.

ה-2,4D מצוי בשימוש נרחב בחקלאות ברחבי העולם. זהו סוג של הורמון גדילה לטיפול בעשבים שוטים ובעבודות יערנות. הוא מצוי בגינות נוי עירוניות ובני אדם נחשפים אליו בקווי יצור תעשייתי שונים, או בחקלאות. רוב החשיפה לחומר היא דרך מזון, אבק ואף תרסיסים לשימוש אנושי בכמה מהמדינות המפותחות.

סקירה נרחבת בנושא פורסמה השבוע ב-Lancet Oncology. הדו"ח מבוסס על מחקר שבו השתתפו 26 מומחים מ-13 מדינות, והוא הוצג בכנס בעיר שנערך בעיר ליון בצרפת.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  הדברה,  סרטן,  לינדן,  DDT,  חומרים מסרטנים,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות