דיסטוניה

האם קיים קשר מנגנוני בין דיסטוניה לבין דיסקנציה הנגרמת על ידי לבודופה בחולי מחלת הפרקינסון?

במחקר זה החוקרים מעלים אפשרות של קשר אפיגנטי ומנגנוני בין דיסטוניה ודיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה. הבנה טובה יותר של קשר זה עשויה לחשוף גישות טיפוליות חדשות

נוירונים, מחלת פרקינסון (איור: אילוסטרציה)
נוירונים (איור: אילוסטרציה)

דיסטוניה ודיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה הן הפרעות היפרקינטית בתנועה. דיסטוניה מתעוררת לרוב באופן ספונטני, אך לעיתים היא מופיעה לאחר שבץ מוחי, פציעה או כתוצאה מסיבות גנטיות.

דיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה קשורה למחלת הפרקינסון ומופיעה כתוצאה מטיפול כרוני בלבדופה. הדיסקינזיה עשויה להיות דיסטונית או עם מאפייני כוראה. לדיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה ולדיסטוניה תכונות ומנגנונים פנומנולוגיים משותפים. הן דיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה והן דיסטוניה נוצרות על ידי מנגנון המשלב את קליפת המוח (קורטקס), גרעיני הבסיס, התלמוס והמוח הקטן. בנוסף לכך בשתיהן קיימת הפרעה של איתות כולינרגי סטריאטאלי והפרעה בגמישות סינפטית בסטריאטום.

האופי הממושך של דיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה ושל דיסטוניה מרמז כי יתכן וקיימת הפרעה אפיגנטית בסיסית המהווה מקור להפרעות אלו. בעוד ששניהן עשויות להשתפר לאחר התערבויות כמו גירוי מוחי עמוק , לאף אחת מהן אין כיום טיפול רפואי מספק. לפיכך, אנשים רבים סובלים ממוגבלות כתוצאה מהתסמינים של דיסטוניה ושל דיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה.

מחקרים נוספים דרושים על מנת להבין את המנגנונים הבסיסיים המחברים בין דיסטוניה ודיסקינזיה הנגרמת על ידי לבודופה. הבנה טובה יותר של המנגנונים הללו עשויה להוביל לגישות חדשות בטיפול ומניעה של הפרעות אלו.

מקור: 

Calabresi P. et al. (2019) Neurobiology of Disease. 104579

נושאים קשורים:  דיסטוניה,  דיסקינזיה,  לבודופה,  אצטיל-כולין,  פרקינסון,  מחקרים
תגובות