מחקרים

עדכון ההנחיות לביצוע בדיקות לרצפטורים של אסטרוגן ופרוגסטרון בסרטן שד

פאנל המומחים של ה-ASCO/CAP פרסם את המלצותיו המעודכנות לביצוע בדיקות של רצפטורים לאסטרוגן ופרוגסטרון אצל נשים שאובחנו בסרטן שד במטרה לזהות אילו נשים יכולות להרוויח מטיפולים אנדוקריניים

מבנה הורמון האסטרוגן (צילום: אילוסטרציה)
מבנה הורמון האסטרוגן (צילום: אילוסטרציה)

במאמר הנוכחי יוצגו ההמלצות המרכזיות המעודכנות של ASCO/CAP י(American Society of Clinical Oncology/College of American Pathologists) לבדיקות של רצפטורים לאסטרוגן (ER – estrogen receptor) ולפרוגסטרון (PgR – progesterone receptor) בסרטן שד.

פאנל מומחים רב מקצועי בינלאומי התכנס במטרה לעדכן את ההמלצות הקליניות על סמך סקירה מערכתית של הספרות הרפואית.

פאנל המומחים ממשיך להמליץ על ביצוע בדיקת ER בסרטן שד חודרני באמצעות אימונוהיסטוכימיה מתוקפת כשיטה המקובלת לנבא אילו מטופלות יכולות להרוויח מטיפול אנדוקריני, והם אינם ממליצים על שיטות אחרות לצורך כך. בנוסף, ההנחיות אומרות כי דגימות מסרטן שד עם גרעין חיובי בגידול בין 1% ל-100%, מפורשות כחיוביות ל-ER. עם זאת, פאנל המומחים מודע לכך שיש מידע מוגבל בנוגע לתועלת של טיפול אנדוקריני כאשר מדובר בגידולים בהם 1-10% מהתאים נצבעים חיובית ל-ER. על כן הם ממליצים לדווח על גידולים עם תוצאות כאלה באמצעות קטגוריית דיווח חדשה בשם ER חיובי חלש, עם הערה. בנוסף, דגימה נחשבת שלילית ל-ER כאשר < 1% מהגרעינים בתאי הגידול הם אימונוריאקטיביים.

המומחים המליצו על שיטות נוספות במטרה לקדם ביצועים, פרשנות ודיווח מיטביים של מקרים בהם הצביעה ל-ER היא חלשה או לא קיימת, כולל יצירה של הליך מעבדתי סטנדרטי ספציפי המתאר צעדים נוספים שיש לבצע במעבדה על מנת לאשר/ לשפוט את התוצאות. ההמלצות אומרות כי במצבים בהם הצביעה היא בין 0% ל-10% יש לדווח על סטטוס ביקורת.

פאנל המומחים תיאר עקרונות דומים גם לגבי בדיקת PgR, אשר משמשת בעיקר למטרות פרוגנוסטיות במצבים של סרטן חיובי ל-ER.

בנוסף, מומלץ לבדוק ER במצבים של DCISי(ductal carcinoma in situ) בכדי לקבוע את התועלת האפשרית של טיפולים אנדוקריניים להפחתת הסיכון לסרטן שד בעתיד, בזמן שבדיקת PgR ב-SCID נחשבת לאפשרית. מידע נוסף ניתן למצוא ב-www.asco.org/breast-cancer-guidelines.

Allison, K.H. et al. (2020) Journal of Clinical Oncology 38.

https://ascopubs.org/doi/full/10.1200/JCO.19.02309

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  רצפטור לאסטרוגן,  רצפטור לפרוגסטרון,  טיפול אנדוקריני,  קווים מנחים