קורונה בישראל

נציגת משרד האוצר הודתה: "לא ידענו להיערך לקורונה במערכת הבריאות"

זעם בקרב עובדי המעבדות על מה שתיארו כ"נתונים מופרכים של האוצר" בנוגע לשכרם כפי שהוצגו בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת

מחאת עובדי המעבדות. צילום: פלאש 90

זעם בקרב עובדי המעבדות על מה שתיארו כ"נתונים מופרכים של האוצר" בכל הנוגע לשכרם, כפי שהוצגו הבוקר (ד') בדיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי שעסקה בנושא המשבר בקרב עובדות המעבדות. על הטענות על שכר שעתי נמוך, אמרה ראש ענף באגף שכר והסכמי עבודה במשרד האוצר: "השכר הממוצע של עובד מעבדה עומד על 20 אלף שקל". דדריה עוררו זעם ובתגובה ענתה לה ד"ר יפעת אלקלעי, מנהלת המעבדה לאימונולוגיה קלינית מהסתדרות עובדי המעבדות: "קחו את שכר הבסיס של 54 שקל כפול 170 שעות, שזה התקן, הגעתם ל-9,000 שקל – שכר לדוקטור".

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר פתח את הדיון ואמר: "שוב אנו נתקלים במקצוע שרוב העובדות בו הן נשים והמקצוע נמצא הרחק מאחור בהשקעה, בשכר השעתי, במעמד. בלי עובדות המעבדה אי אפשר יהיה לטפל בקורונה. כל זה קורה כשיש משבר בינן לאגף השכר באוצר ומשרד הבריאות".

אסתר אדמון יו"ר עובדי המעבדות המיקרוביולוגיות והביוכימיות, סיפרה כי 85% מעובדי המעבדות הרפואיות הן נשים. "בעבר שכרנו היה מוצמד לשכר הרופאים וככל שנכנסו יותר נשים למערכת, קולנו לא נשמע. השכר שלנו תקוע בשנת 1995 וזה נובע מזה שאנו נשים. ההשכלה וההכשרה שלנו היא של רופאים ונשארנו מאחור. היה נוח למערכת להשאיר אותנו מאחור. אנחנו שקופים. 70% מכלל עובדי המעבדות הם עם תואר שני עד פרופסורים. עובד מתחיל יתחיל בשכר שעתי של 31 שקל. דוקטור עם 35 שנות ניסיון יקבל 54 שקל לשעה".

כאמור, מה שעורר את זעמם של עובדי המעבדות היו דבריה של נציגת האוצר ענבל רואי, שאמרה כי השכר הממוצע של עובדי המעבדות עומד על 20 אלף שקל: "במערכת הבריאות יש אחוז גבוה של נשים ורואים זאת בכל הדירוגים. השכר הממוצע של עובדי המעבדות הוא 20 אלף שקל. יש הרבה מאוד רכיבים במשכורתם שלא משתלבים בערך השכר הבסיסי אבל מדובר באלפי שקלים, בלי לעשות שעה אחת נוספת. בשנות השביעים בוטלה הצמדתם לשכר הרופאים. יש להם הפרשות פנסיוניות מלאות גם על התוספות כולל הכוננויות".

אדמון זעקה ואמרה: "את מסתכלת על אדם שנאלץ לעבוד מעל 300 שעות כדי להביא שכר הוגן. שכר עידוד אנו מקבלים כי אין לו תקינה, להבדיל מהרופאים והאחיות. לנו הכניסו את שכר העידוד כי כמות העבודה הולכת ועולה בכל שנה. יש הרבה עובדים שמחתימים אותם שהם חייבים להיות זמינים 24/7 ולא מקבלים על זה כוננויות וללא שום תגמול ולכן צריך להיצמד לשכר שעה.

"ב-37 שקל", אמרה אדמון, "לא כדאי לעובדת לבוא בסכום הזה כשהיא משלמת למטפלת בבית 50 שקל. השכר הממוצע של עובד הוא 6,000-7,000 נטו".

ד"ר אלקלעי הוסיפה: "צריך להיצמד לנתונים האמיתיים. 25% מהעובדים הם דוקטור ומעלה. רוב העובדים שלנו כרגע הם מעל גיל 50 ו-60. כשמסתכלים על שכר של 20 אלף שקל בממוצע מסתכלים על הוותק של אחוז העובדים שייצאו בקרוב לפנסיה. אני דוקטור ואני לא יכולה לצמוח מזה, הגעתי לשכר מקסימלי של 54 שקל".

עוד אמרה ד"ר אלקלעי: "כוננויות זה מסחרה עם מנהל בית החולים. אם אתה חזק, אתה תמצוץ כוננויות ואם לא, לא יהיה לך. כמעט כל ערב חג מקפיצים אותי, אני 12 שנים במקצוע. אין כוננויות במקצוע הזה. אני מתחננת לעובדות שיגיעו ואף אחת לא באה. קחו את שכר הבסיס של 54 שקל כפול 170 שעות, שזה התקן, הגעתם ל-9,000 שקל לדוקטור.

"אין עוד אימונולוגים בארץ. קשה להכשיר אנשים. את מדברת על 20 אלף שקל וזה שכר מעליב למי שעובדת גם 280 שעות בחודש אבל גם זה לא המצב האמיתי. אני מראיינת עובדות כבר שנתיים והן לא באות ב-7,500 שקל בשיא ואם כן, הן עוזבות שנה אחרי קבלת תעודה.

"זאת תקופת קורונה והעובדות שלנו הן בגיל סיכון. יש לי כמעט שמונה שנות לימוד יותר מרופא. אין רופא שמשחרר אבחנה או טיפול בלי שהוא רואה את בדיקות המעבדה של הפציינט. להבדיל את מעבדות הקורונה משאר המחלקות זה עוול גדול מאוד. הפקירו אותנו בטווח הארוך", אמרה ד"ר אלקלעי.

ד"ר ירין חדיד, מנהלת מעבדה גנטית בבית החולים בני ציון, הוסיף: "כדי להיות גנטיקאי מוכשר צריך ניסיון של עשר שנים לפחות. שליש מהעובדים שלי יוצאים לפנסיה עוד שנתיים. אנחנו מתחננים לעובדים שיגיעו אבל כשעושים סימולציית שכר, הם בורחים מאיתנו. אנשים חייבים להבין כמה המקצוע שלנו חשוב".

ד"ר רותי ישי, מנהלת המחלקה למעבדות במשרד הבריאות: "בעקבות מגיפת הקורונה מבינים במערכת הבריאות את החשיבות של המעבדות הרפואיות ומעבדות הקורונה. צריך להבין למה אין מספיק עובדים ולמה הם לא נשארים הרבה זמן במערכת. הגיע הזמן שנעשה מאמץ משותף עם ההסתדרות, משרד הבריאות וגם עם האוצר כדי שנגיע לשורש הבעיה. צריך אחת ולתמיד למצוא פתרון לשכר".

ח"כ פורר פנה שוב לנציגת האוצר ושאל: "כיצד אתם בשירות המדינה חושבים על מצב שבו לא נמצא את עצמנו עוד עשור בלי עובדים איכותיים?".

רואי השיבה לטענות: "צר לי לשמוע את ההכפשות. הנתונים הם נתוני אמת על השכר ששולם בשנת 2019, אין לנו בעיה לחשוף את הנתונים. הגיל הממוצע של עובדי המעבדות זה 47.2. אנחנו נטפל בשכר הכניסה למקצוע כך שהשכר ההתחלתי יהיה טוב יותר. ניתן גם אופק ברמת שכר. לא ידענו להיערך לעניין הקורונה במערכת הבריאות. זה שעשינו הסכמים מיוחדים, זה לא בא רק להעיד על הכשל אלא גם על הקשב לגבי עובדי המעבדות על המאמץ באופן חסר תקדים".

ח"כ פורר השיב לרואי: "זה חד משמעית מעיד על הכשל. יש המון עובדים צעירים שעוזבים. לא הייתם יכולים לעבוד בזמן הקורונה אם לא היו את ההסכמים הייחודיים. אלצערי אנו נתקלים שוב ושוב במקומות שמדינת ישראל היתה צריכה להיות ערוכה אבל מערכת הבריאות לא היתה ערוכה לאירוע. היתה פה תפיסת עולם שננצל את המערכת ל-100% ואנו משלמים בריבית אחורה על שנים שלא השקיעו. זה שנדרשים הסכמים מיוחדים מעיד כמה הכשל הזה בסיסי כשאתה חי על כוננויות ושעות נוספות. היחס ההפוך בין הפער של ההכשרה והידע לשכר הוא הגבוה ביותר שראיתי".

היו"ר סיכם את הדיון ואמר: "המשבר הזה הוא הזדמנות לתקן את המצב הזה. אנו קוראים למשרד האוצר לייצר תיקון כדי שהמקצוע יקבל את המעמד הראוי לו מתוך אינטרס ציבורי למערכת בריאות טובה. על מנת להבין את הנתונים לעומק, אנו דורשים תוך שבוע פירוט ממשרד האוצר על מבנה השכר כולל שכר שעתי, כוננויות, שעות נוספות וחלוקה לוותק בתוך המערכת".

נושאים קשורים:  עובדי המעבדות,  ד"ר רותי ישי,  אסתר אדמון,  מעמד האישה,  ד"ר יפעת אלקלעי,  ד"ר ירין חדיד
תגובות