• יו"ר: ד"ר סער לחמי
  • סגנית יו"ר: ד"ר יעל סהר קוסטיס
  • מזכירת האיגוד: ד"ר דריה לוי ברק
  • רכז מדעי: ד"ר מורמן רוטר
  • גזבר: ד"ר גל לוי
  • חברי ועד: ד"ר מונל רורליך, ד"ר יאיר ברק
חדשות

ביה"ד לעבודה: הפגיעה בעמוד השדרה של הרופא היא מיקרוטראומה

במוסד לביטוח לאומי קבעו כי בעיותיו הרפואיות של רופא השיניים אינן נובעת ממקצועו ודחו את תביעתו | בבית הדין לעבודה חשבו אחרת

טיפולי שיניים לילדים. אילוסטרציה

רופא שיניים חיפאי, בן 48 כיום, העוסק קרוב ל-20 שנה במקצוע, תבע את המוסד לביטוח לאומי על כך שלא הכיר במצבו הרפואי כנובע מאופי עבודתו והוא עשוי עתה לקבל פיצוי של כמיליון שקל בשל כאבי הצוואר הנובעים ממקצועו. זאת, לאחר ששופטת בית הדין לעבודה בחיפה קיבלה את הערר שהגיש על החלטת הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי.

הרופא החל לחוש כאבי צוואר עם הקרנה לכתף ימין בחריפות שהקשתה עליו מאוד להמשיך בעבודתו. בבדיקות שעבר בבתי חולים אובחנו אצלו בקעי ובלטי דיסק וכן לחץ על העצבים באזור שורש כף היד. בעקבות מצבו עבר ניתוח עמוד השדרה, שכלל כריתת דיסק וקיבוע חוליות.

עו''ד אדיר שויגמן. "מצב גופני של נכות ממשית הנובעת מטראומות זעירות רבות החוזרות על עצמן, ולא באירוע תאונתי חד פעמי"

לדברי הרופא, כאבי הצוואר שלו החלו כתוצאה מעבודה אינטנסיבית במשך עשר שעות עבודה בממוצע ליום – וזאת במשך 20 שנה, עבודה הכוללת ישיבה ממושכת, תנוחת גוף וצוואר קבועות ומאמצות, ותנועות חוזרות של הצוואר, הגב והגפיים העליונות. לאחר שעבר ניתוח עמוד השדרה, כולל כריתת דיסק וקיבוע חוליות, טופל רופא השיניים בטיפולי פיזיותרפיה, עם שיפור חלקי בלבד. בהמלצת רופאיו הוא נמנע מלעבוד כחצי שנה, ולאחר מכן שב לעבודתו בהיקף חלקי בלבד.

במשרד עורכי הדין אונגר שויגמן החליטו לפנות למומחה ברפואה תעסוקתית שבדק את רופא השיניים וקבע כי קיים קשר ישיר בין הפגיעות מהן הוא סובל לבין עיסוקו המקצועי. משכך, הגיש הרופא תביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת שיכיר במצבו הבריאותי כנובע מאופי עבודתו. אלא שהוועדה הרפואית ו-וועדת הערר של המוסד לביטוח לאומי דחו את תביעתו של הרופא בטענה כי לא הוכח קשר ישיר בין מצבו הבריאותי לעבודתו וכי "לא מדובר במיקרוטראומה אלא בתחלואה טבעית".

מיקרוטראומה היא פגיעה גופנית ממנה סובלים עובדים הנוהגים לחזור שוב ושוב על אותה פעולה במסגרת עבודתם, או סובלים מזעזועים קטנים אך מתמשכים בעבודתם, כמו למשל סבל הסובל מבעיות גב. לדברי עו"ד שויגמן, מדובר במצב גופני של נכות ממשית הנובעת מטראומות זעירות רבות החוזרות על עצמן, ולא באירוע תאונתי חד פעמי. חוק הביטוח הלאומי מכיר במקרים שכאלה כתאונת עבודה לכל דבר.

אך, כאמור, במוסד לביטוח לאומי לא היו מוכנים לקבל טיעון זה בנוגע לכאבי הצוואר והגפיים של רופא השיניים, ועל כן לא נותרה בידיו ברירה אלא לערער על ההחלטה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, המשמש כערכאת ערעור על החלטות המוסד לביטוח לאומי.

השופטת איריס רש מבית הדין האזורי לעבודה בחיפה השתכנעה לאחרונה בטענות לפיהן מצבו הרפואי של הרופא הידרדר בעקבות אופי עבודתו וקבעה בפסק דינה כי יש לקבל את קביעת הרופא התעסוקתי מטעם התובע ולהכיר בפגיעה בעמוד השדרה הצווארי של רופא השיניים כנכות מעבודה, שכן מדובר במיקרוטראומה, ואף הורתה למוסד לביטוח לאומי לשלם לתובע הוצאות משפט.

לדברי עו"ד שויגמן, בימים אלה אמורה הוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי לקבוע את שיעור הנכות ממנו סובל רופא השיניים ובהתאם לפסוק לו גמלה חודשית שתשולם מהיום בו הגיש לראשונה את תביעתו להכרה במצבו כתאונת עבודה. עו"ד שויגמן מעריך כי המוסד לביטוח לאומי ישלם בתיק זה לנפגע מעל למיליון שקל.

נושאים קשורים:  המוסד לביטוח לאומי,  מיקרוטראומה,  רופא שיניים,  נכות,  מחלת מקצוע,  רופא תעסוקתי,  חדשות
תגובות