גידולים סטרומליים במערכת העיכול

התגובה החיסונית בגידולים סטרומליים של מערכת העיכול

חוקרים סבורים כי ישנו קשר בין נוכחות של תאי CD68 בתוך הגידול לבין התקדמות של המחלה, בגידולים סטרומליים של מערכת העיכול

ידוע כי גידולים סטרומליים של מערכת העיכול (GISTs - Gastrointestinal stromal tumors) הם הגידולים השכיחים ביותר ממקור מזנכימלי, בצינור העיכול. החוקרים שיערו כי הערכה של תאים ממערכת החיסון שמקורם בתוך הגידול, יכולה לספק מידע פרוגנוסטי רב ערך ועשויה לתרום לפיתוח טיפולים אימונולוגיים ממוקדים, עבור מקרים נבחרים. החוקרים העריכו את אופי ההסננה הדלקתית בגידולי GIST, את היחס בין תאי ה-T הציטוטוקסיים לבין תאי ה-T המסייעים ואת חשיבותם הפרוגנוסטית.

החוקרים ביצעו אנליזה רטרוספקטיבית של 25 מקרים של GIST לצד גידולים סטרומליים שאינם במערכת העיכול. הם ערכו בדיקות אימונוהיסטוכימיות עבור הקולטנים CD3, CD4, CD8, CD20 ו-CD68 על מנת לזהות את תאי החיסון. לאחר מכן, כימתו את תאי הדלקת בעזרת תוכנת ImageJ. החוקרים ביצעו ניתוח סטטיסטי על מנת לחפש מתאם בין התגובה החיסונית, לבין משתנים קליניים-פתולוגיים ופרוגנוסטיים.

החוקרים מצאו כי גידולי GIST עברו הסננה דלקתית בכמות משתנה, בכל המקרים. הם מצאו כי דפוס ההתפלגות היה מפוזר או בצברים, כאשר היה שכיח ביותר סביב כלי הדם. עוד מצאו כי בתוך גידולים בקיבה הייתה ההסננה הדלקתית המשמעותית ביותר, לעומת גידולים סטרומליים שאינם במערכת העיכול, שם ההסננה הייתה הפחותה ביותר. החוקרים דיווחו כי תאי החיסון הדומיננטיים בתוך הגידול היו לימפוציטים וכמויות נמוכות יותר של תאי פלזמה, היסטיוציטים, אאוזינופילים, נויטרופילים ותאי פיטום. הם דיווחו כי לימפוציטים מסוג CD3+ היו תת-הסוג הנפוץ ביותר וב-9 מקרים היחס בין תאי CD8 לתאי CD4 היה נמוך מאחד. לבסוף, מצאו כי כמות מוגברת של היסטיוציטים הייתה קשורה לסיכון גבוה יותר להתקדמות המחלה. מעבר לכך, לא מצאו מתאם נוסף בין התאים של מערכת החיסון בתוך הגידול לבין גורמים פרוגנוסטיים אחרים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי גידולי ה-GIST מהווים דוגמא לאינטראקציות מורכבות בין סוגים שונים של תאי חיסון לתאים הסרטניים. הם סבורים כי הצטברות של תאי CD68+ קשורה ל-GISTs בסיכון גבוה. לטענתם, דרושים מחקרים נוספים לקבלת תוצאות מקיפות יותר.

מקור: 

Herlea, V. et al. Journal of Cancer Research and immuno-oncology 2020; 6(3).

נושאים קשורים:  גידולים סטרומליים במערכת העיכול,  תאי מערכת החיסון,  תגובה חיסונית,  מחקרים
תגובות