חדשות

מערך הסייבר לבתי החולים: גלו עירנות ועדכנו את מערכות ההגנה

ההמלצה: כדי למנוע מקבוצת ההאקרים שתקפה אתמול והשביתה חלק מהפעילות במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה לחדור למחשבי בתי חולים נוספים בישראל

מתקפת סייבר, האקרים (צילום: אילוסטרציה)

מערך הסייבר הלאומי פנה אמש (ד') לכל בתי החולים ולארגונים אחרים במשק בהמלצה דחופה לעדכן את מערכות הגנת הסייבר שלהם כדי למנוע מקבוצת האקרים שתקפה את המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה לחדור לבתי חולים נוספים בישראל, ולגלות ערנות שיא בכל הנוגע לעניין זה.

משרד הבריאות הודיע הבוקר כי נמשכת החקירה של האירוע וצוותי מומחים רבים עם ציוד נמצאים ב"הלל יפה" כדי להחזיר את כל מערכות המחשוב של בית החולים לתפקוד מלא ובמהירות.

גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הזהיר את מנהלי בתי החולים וקופות החולים מפני מתקפות נוספות והורה להם לוודא שבכל מוסד קיים גיבוי מידע שיאפשר רציפות בטיפול הרפואי.

מתקפת האקרים על הלל יפה הובילה לדחיית ניתוחים לא דחופים, לביטול טיפולים אלקטיביים שונים במסגרת מרפאות החוץ וצוותי בית החולים עברו לרישום ידני של פרוצדורות. מתכונת זאת תימשך גם היום. בית החולים נערך, יחד עם מד"א, להעביר חולים גם לבתי חולים אחרים אבל מסר כי כל הציוד והמכשור הקריטי עובד כרגיל, בכלל זה מכשירי ה-CT וה-MRI. ניתוחים חיוניים יבוצעו כרגיל וגם חדר המיון פועל כרגיל. עדיין לא ברור היקף הנזק שנגרם.

טובי המומחים בישראל לנושאי סייבר והגנות על מערכות מחשבים נקראו לסייע בטיפול באירוע. יחד עם זאת גם עלה חשש כי האקרים אירנים ינסו לנתק מכונות הנשמה בבתי החולים בישראל. האזהרה מפני סיכון מסוג זה באה לאחר שבאחרונה יש זינוק במתקפות על תשתיות מיחשוב קריטיות ואסטרטגיות אחרות בארץ וקיימת הערכה שמערכות המחשוב במוסדות הרפואיים זוהו על ידי האקרים כנקודת תורפה.

בעבר הלא רחוק הותקף בשיטה דומה גם בית חולים גדול בארה"ב וכן מרכז רפואי בגרמניה שהאקרים הצליחו לשבש שם את הפעילות הסדירה לתקופה ממושכת ונדרשו לו כ-3 חודשים כדי לשוב לפעילות שגרתית, בכלל זה גם בחדרי ניתוח.

אתמול נמסר משערי צדק שבעקבות האירוע בחדרה נערכים בו לאפשרות של מתקפת סייבר דומה. בית החולים מסר כי צומצמו בו כל הפעילויות שיש בהן סיכון כמו מערכות שמספקות שירות באמצעות תקשורת אינטרנט לגורם חיצוני. כל הפרוצדורות הרפואיות האחרות נמשכות.

מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש, אמר כי מתקפת הסייבר השביתה את מערכות המידע של הלל יפה - והוסיף בפנייה לבתי החולים: "מחשש להתקפות על ארגוני רפואה נוספים, אבקש ערנותכם המקסימלית ומתן הנחיות מתאימות לעובדים תוך ריענון התנהגות שמקטינה סיכונים".
בהנחיית פרופ' אש למנהלי בתי החולים וגם קופות החולים הם נקראו לוודא שקיים גיבוי מידע המנותק מרשת בית החולים, בכלל זה גם הדפסת מסמכים רפואיים.

נושאים קשורים:  מערך הסייבר הלאומי,  בית החולים הלל יפה,  אבטחת סייבר,  האקרים
תגובות
אנונימי/ת
17.10.2021, 05:04

להדפיס??