חדשות

פציעות כף יד חמורות ברמב"ם: מספר ניתוחים שנתי בשבוע בלבד

ריכוז מקרים חריג ביותר בקנה מידה ארצי ועולמי: שבעה ניתוחי כירורגיה של כף היד, בעקבות תאונות עבודה המערבות שימוש במסור דיסק או זכוכית שבורה, בוצעו בימים האחרונים ברמב"ם, שלושה מהם באותו יום

ד"ר אלכס מונטאו במהלך ניתוח כירורגי של כף היד. צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

שבעה ניתוחי כירורגיה של כף היד, בעקבות תאונות עבודה המערבות שימוש במסור דיסק או זכוכית שבורה, בוצעו במהלך הימים האחרונים ברמב"ם, כאשר שלושה מהם בוצעו באותו היום. לדברי מומחי המרכז הרפואי, מדובר בריכוז מקרים חריג ביותר בקנה מידה ארצי ועולמי, כאשר ממוצע הניתוחים בפגיעה היחסית נדירה הזו עומד בדרך כלל על כשבעה מקרים בשנה.

מאז יום שני שעבר ועד יום ראשון האחרון, בוצעו כאמור שבעה ניתוחים לאיחוי גידים, עצבים וכלי דם בכף ידם של גברים, כאשר ארבעה מהם נחתכו ממסור דיסק במהלך תאונה ושלושה נוספים נחתכו באופן עמוק מזכוכית שבורה. אחד הנפגעים נפצע בביתו ואילו היתר במקומות העבודה שלהם.

לדברי ד"ר אלכס מונטנאו, מתמחה ביחידה לכירורגיה של כף היד ומומחה לכירורגיה אורתופדית, הסכנה בעבודה עם מסור דיסק היא אובדן השליטה על המכשיר: "נפגעי פציעות מסוג זה מדווחים על תכונה שיש למכשיר הזה כאשר משנים את זווית החיתוך, אז ניתן לאבד בקלות את השליטה על הפעלתו, והוא למעשה 'שואב' את ידו של המפעיל בתוך שניות ספורות ומבצע את החיתוך עליה במקום על החומר העבודה. מדובר בכלי מסוכן במיוחד שמצריך נקיטה בכללי זהירות מרביים ומיומנות לשימוש בו".

הפציעה מסוג זה מכונה "שורש יד ספגטי", כיוון שהתיאור הזה הולם את האופן שבו נראית כף היד לאחר שנפגעה מכלי חד כמו מסור דיסק. "הפצוע האחרון שהגיע אלינו למשל סבל מפגיעה של כל הגידים המכופפים, פגיעה של שני עורקים ושל שני העצבים העיקריים ביד", אומר ד"ר מונטנאו, "זה ספגטי ריסט קלאסי. מרבית הפצועים שטופלו בשבוע האחרון הגיעו עם פציעות דומות".

הטיפול במקרים האלה אינו פשוט. מדובר בעבודה כירורגית עדינה ומורכבת שיכולה להימשך כשש עד שבע שעות וכוללת את חיבור הגידים, חיבור עצבים ועורקים, תחת מיקרוסקופ, כאשר בגלל אופי הפגיעה, לרוב יהיו חתוכים באופן משונן או מרוטשים ויש צורך באיתור שוליים חלקים שישמשו לאיחוי.

ד"ר מונטנאו מציין כי כל שבעת המקרים טופלו בהצלחה על ידי צוות היחידה לכירורגיה של היד ובכל המטופלים הושג חיבור מלא של כלל המבנים שנפגעו בתוך כף היד: "הידיים של כל המטופלים יצאו מכלל סכנה ומתפקדות. כולם מזיזים את אצבעות ובהמשך נדע האם הצלחנו להציל גם את התחושה העצבית".

נושאים קשורים:  ד"ר אלכס מונטנאו,  בית החולים רמב"ם,  ניתוחי כף יד,  תאונות עבודה,  חדשות
תגובות